söndag 8 januari 2012

More Than Human av Theodore Sturgeon

Inte förrän jag avslutat läsningen av romanen vars namn helgar ovanstående rubrik, fick jag reda på att Theodore Sturgeon skrivit de Star Trek-avsnitt som introducerar the prime directive och pon farr. Inte heller visste jag att han myntat ett synnerligen träffsäkert talesätt som senare kommit att kallas Sturgeon's Law: "Ninety percent of SF is crud, but then, ninety percent of everything is crud." Så har vi väl alla tänkt någon gång, då vi försvarat vår stora passion mot oinitierade belackare? Hade jag vetat detta då jag öppnade boken hade jag haft skyhöga förväntningar.

Däremot var jag redan innan läsningen extremt förtjust i fisk. Någon som heter Stör i efternamn måste ju rimligtvis vara en bra författare, tänkte jag, och fick rätt. Boken hade förmodligen klarat granskning även om ovan nämnda förhållanden från början varit kända och höjt förväntningarna.



Temat är människans nästa steg på evolutionens trappa, ett stort kliv som tas av en grupp särlingar, mer eller mindre psykiskt och fysiskt oförmögna outsiders, som i förening bildar något mycket annorlunda. Med fullkomlig kontroll över språket, lika tillgängligt som poetiskt, beskriver Sturgeon hur de olika originalen dras till varandra och bort från samhället. Synnerligen underliga öden korsas. En ung, lovande officer, stumma tvillingar, ett spädbarn som aldrig kommer växa upp...

Som så ofta i sf, så är nästa evolutionära steg av andligt slag. Sturgeon koncentrerar sig på psykologi och moral. Detta är ingen bok för den ensidigt technofetischistiskt lagda. Dock vill jag här citera en av de få passager som rör teknologi: "A gravity generator, to increase and decrease the weight of Prodd's old truck so he could use it as a tractor. All because Prodd's horse died and he couldn't afford another."

Läs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar