tisdag 5 februari 2013

Återknytning

Eftersom jag negligerat att dela med mig av mina sf-funderingar under över ett halvårs tid inleder jag vad som förhoppningsvis är början på en period av sprudlande aktivitet med att återknyta till vissa tidigare verbala avyttringar.

NOVA SWING
För något år sedan skräv jag här om en handfull mer eller mindre samtida och flerfaldigt prisbelönta sf-författare, främst med syftet att egga mig själv till att läsa dem, eftersom jag de senaste åren mest sysslat med att beta av klassiker. En av de författare jag nämnde var M. John Harrison, som tilldelats en uppsjö främst brittiska priser för sin bok Nova Swing. Denna står nu på hedersplats i "läst-hyllan", i närheten av bröderna Strugatskijs Picknick vid vägkanten och Frederik Pohls Gateway. De tre böckerna, sina olikheter till trots, har nämligen åtminstone två saker gemensamt: de är några av de mest minnesvärda sf-romanerna jag läst, och de handlar om mer eller mindre marginaliserade och utsatta personer som av olika anledningar drivs att konfrontera sig själva i mötet med det fullkomligt annorlunda och okända. Nova Swing är skriven med ett mustigt och jordnära språk trots att den utspelar sig långt härifrån i både tid och rum. Boken är lika delar hårdkokt thriller, fatalistisk vardagsfilosofi, romans och vansinne.

NEANDERTHAL PARALLAX
Jag meddelade för ett tag sedan att den kanadensiske Robert J. Sawyers böcker om neandertalare blir man inte förbannad av att läsa, och har nu äntligen tagit itu med andra delen av tre, och den är hittills lika njutbar som första delen.

FÖR ÖVRIGT...
... har jag ägnat tiden för min nättystnad åt att läsa främst två författare: Ursula K. LeGuin och Philip K. Dick, men även Alfred Bester, Adam Roberts, China Mieville, Greg Egan och Brian Aldiss har hunnits med. Någon gång kan det hända att mer om detta nämns här. Som det ser ut nu har jag en hel del på den olästa hyllan, där står bland andra Connie Willis (som nämndes under ovan nämnda genomgång av samtida prisbelönta författare), Samuel R. Delany, Kate Wilhelm, Harry Harrison och Börje Crona.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar